شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن

شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن

شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن


ما در این مقاله سعی داریم شما را با شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن آشنا کنیم . لازم به ذکر است که بدانید این دو  جز رایج ترین شیلنگ ها هستند و در صنایع مختلف  کاربرد دارند و هر کدام از آن ها ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارا می باشند.  با ما همراه باشید  تا اطلاعاتی را  در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. شیلنگ ها لوله های خالی هستند که  برای انتقال آب یا دیگر مایعات  از آن ها استفاده می ‌شوند.شیلنگ ها همانطور که قبلا هم گفته بودیم از ادوات مهم در صنعت مثل  صنایع کشاورزی و آبیاری و یا مصارف دیگر مثل مصارف خانگی به حساب می آیند.

شیلنگ سیلیکونی و شینگ پی وی سی  چه ویژگی هایی دارند ؟

این دو محصول هر کدام ویژگی های  و کاربرد های دارند  که  با یکدیگر  متفاوت است .قبل از هر چیزی باید بدانیم که شیلنگ های پی وی سی تنها برای سیستم ‌های آبرسانی  که محدوده دمایی آن از 45 درجه سانتیگراد  بالاتر نرود مناسب تر هستند .ولی شیلنگ های سیلیکونی در  دمای بین 60 تا 200 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار میگیرند. و در واقع همین محدوده دمایی در شیلنگ های سیلیکونی سبب آن شد در شرایط محیطی متفاوت و مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

شیلنگ پی وی سی از رزین پلی وینیل کلراید با تثبیت کننده، روان کننده و غیره  تولید شده و به وسیله  یک دستگاه قالب گیری تزریقی پرس گرم اکسترود می گردد.دارای خواص اصلی و خواص عایق  الکتریکی خوب می باشد.از دیگر ویژگی های آن می توانیم به پایدار بودن خواص شیمایی آن اشاره کرد همچنین مقاومت دما آن تقریبا 40 الی 45 درجه می باشد.

شیلنگ های سیلیکونی از یک پلیمر مصنوعی همراه با  خواص مقاومت در برابر دمای بالا ساخته شده اند.و مانند شیلنگ pvc خواص شیمایی پایداری دارد و فقط در حضور قلیای قوی و اسید هیدروفلوریک وارد واکنش شیمیایی میشود و در نتیجه در برابر این مواد آسیب پذیر بوده است. در صنایع خودروسازی و هوافضا به خاطر محدوده دمایی که دارد مورد استفاده قرار میگیرد.

 

تفاوت شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ PVC  در چیست ؟

ما در بالا درباره هرکدام به طور مختصر توضیحاتی دادیم حالا قصد داریم شما را با تفاوت های آن اشنا کنیم. تفاوت اولیه  این دو  محصول در مواد اولیه ایی می باشد که از آن تولید شده اند  مواد اصلی  در pvc ،وینیل کلرید بوده و مواد سیلیکون نیز از سیلیکون اکسیژن و سایر عناصر تشکیل شده است.شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیلنگ‌های پی وی سی  مقرون به صرفه‌تر و  همچنین مناسب‌تر هستند  برای کاربردهایی  که به مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر سایش نیاز دارند.ما با همراه باشید تا با تفاوت هایی این دو محصول اشنا شوید.

 مقاومت دمایی در شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی

یکی از بزرگترین عواملی که سبب می شود این دو نوع شیلنگ کاربردهای متفاوتی داشته باشند و در شرایط محیطی و مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند  تحمل دمایی و مقاوت دمایی آنها می باشد.شیلنگ های سیلیکونی به خاطر تحمل دمایی که بین 60 درجه تا 200 درجه سانتی گراد دارند  در حوزه های مختلف کاربرد های بیشتری دارد.ولی شیلنگ های پی وی سی در سیستم های ابرسانی مثل کشاورزی،آبیاری مزارع و مصارف خانگی کاربرد دارد.

شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن

شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پی وی سی و تفاوت های آن

کاربرد شلنگ pvc و سیلیکونی

این دو محصول کاربرد های متفاوتی دارند. به عنوان مثال شیلنگ های سیلیکونی در دامداری ها و گاوداری ها  کاربرد دارد و برای انتقال شیر استفاده می‌شود و به این علت است که این محصول  در برابر میکروب ها و قارچ ها مقاوم  می باشد.همچنین به خاطر سمی نبودن  در صنعت پزشکی و آزمایشگاه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.این محصول به خاطر تحمل دمایی که دارد در صنعت بیشتر کاربرد دارد و در بخاری ها و سیستم های سرمایشی نیز استفاده می شود.

شیلنگ های پی وی سی  از آن جایی که  مقرون به صرفه تر هستند ، بنابراین  آنها را به گزینه ای جذاب برای کاربردهایی تبدیل می کند که هزینه  در آن فاکتور مهمی محسوب می شود. از این محصول  بیشتر در  تخلیه عمومی آب و آبیاری استفاده می کنند.شیلنگ های پی وی سی در ساختمان سازی نیز کاربرد دارد و در  صنعت بسته بندی از اهمیت  بالایی دارد.

می توان نتیجه گرفت شلنگ های ساخته شده از سیلیکون به صورت عمده در سیستم حمل و نقل هوایی، الکترونیک، نفت، انتقال مواد شیمیایی، ماشین آلات، الکترونیک، گاز، مواد غذایی و سایر بخش‌های صنعتی کاربرد دارد.

 فاکتور طول عمر در شیلنگ های pvc و سیلیکونی

هر دو این محصول طول عمر بالایی دارند  و به راحتی خراب نمی شوند البته وجود برخی عوامل سبب کمتر شدن طول آن ها می شود  .شیلنگ های سیلیکونی  اگر چه ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند ولی  نکته قابل توجه این است که  در صورت مراقبت عملاً برای همیشه دوام می آورند و طول عمر بالایی دارند و عمر مناسبی را برخوردار هستند.

کنترل صدا و ارتعاش در شلنگ های pvc و سیلیکونی

شیلنگ های سیلیکونی از مواد صد در صد خالص سیلیکون تولید شده است و این توانایی را دارد که صداها و ارتعاشات را کاهش می دهد در نتجیه باعث میشود در محیط سیستم شاهد سر و صدای کمی باشیم. اما لاستیک به خاطر شکل سفت و سختی که دارد خودش منبعی برای ایجاد صدا است.

فاکتور بو در شلنگ های pvc و شلنگ های سیلیکونی

مورد آخر درباره این دو محصول فاکتور بو می باشد شیلنگ های سیلیکونی همانطور که قبلا هم به آن اشاره داشتیم چون از مواد غیر سمی  ، بی مزه و کاملا بی ضرر ساخته شده است بی بو است .اما در هنگام تولید شیلنگ های pvc  ممکن است در طی فرایند تولید افزودنی ها به آن اضافه شود که خود سبب میشود گاها بویی احساس شود.

کلام آخر

ما سعی کردیم شما را با این دو محصول آشنا کنیم تا با تفاوت ها و مزایای آنها آشنا شوید تا بتوانید با اطلاع و شناخت کافی، شیلنگی را انتخاب کنید که بهترین کاربرد را برای شما داشته باشد به عنوان مثال جهت مصارف ساختمان سازی شیلنگ pvc کاربرد بیشتری دارد.در صورتیکه که شیلنگ سیلیکونی به یک عنصر مهم در صنعت تبدیل شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *