شیلنگ پی وی سی و مزایای استفاده از آن

شیلنگ پی وی سی و مزایای استفاده از آن

شیلنگ پی وی سی و مزایای استفاده از آن


در این مقاله بر انیم تا ضمن معرفی شیلنگ پی وی سی به مزایا  ان بپردازیم تا  بتوانیم تا حدودی شما در انجام بهینه فرایند انتخاب و خرید کمک کرده باشیبم.اول از همه لازم است که  باید بدانیم pvc یک ماده پلاستیکی است  در صورتیکه در شیلنگ های سیلیکونی یک ماده لاستیکی می باشد.  ماده اصلی آن پلی وینیل کلرید می باشد . این محصول در بسیاری از صنایع مختلف  مانند مصالح ساختمانی، بسته بندی و … مورد استفاده قرار میگیرند.

شیلنگ پی وی سی چیست ؟

شیلنگ pvc در واقع از  نوعی ماده ترموپلاستیک به نام پلی وینیل کلراید ساخته شده اند. استفاده از این شیلنگ از سال 1960 شروع شد و تا اکنون به شدت مورد استقبال در صنایع مختلف قرار گرفت یکی از ویژگی هایی که باعث شد این نوع شیلنگ های  بیشتر مصرف شود وزن و قیمت کمتر ان نبست به شیلنگ های سیلیکونی می باشد.

pvc همانطور که به ان قبلا هم اشاره داشتیم یک نوع ماده سخت است که برای نرم کردن ان از مواد روان کننده استفاده میکنند .این ماده توسط شرکت های پتروشیمی به مقدر زیاد تولید میگردد.  شیلنگ هایی که با این ماده ساخته شده اند را شیلنگ های pvc میگویند.

 تولید شیلنگ pvc به چه صورت می باشد ؟

این محصول از یک لوله انعطاف پذیر از جنس پلی وینیل کلراید ساخته شده است .فرآیند تولید شامل سه مرحله  ترکیب ،اکستروژن و تکمیل می باشد. در مرحله اول مواد خام pvc را با تثبیت کننده ها ،افزودنی ها و نرم کننده ها مخلوط می کنند تا به  مخلوطی کاملا همگن تبدیل شود.مواد pvc   در واقع به صورت سخت و سفت می باشد و با اضافه کردن نرم کننده ها  انعطاف پذیر می شود و با اضافه کردن تثبیت کننده ها  به مواد pvc مقاومت را در برابر عوامل بیرونی مثل اب و هوا افزایش می دهد. و با توجه به نوع کاربرد افزودنی های دیگری مانند رنگدانه ها، پرکننده ها و …. اضافه می گردد.

حالا نوبت  مرحله دوم یعنی  ترکیب فرا می رسد . در این مرحله  مواد خام به نسبت های درست و صحیح  توزین و مخلوط میشوند.و سپس وارد اکسترودر میشوند که در انجا تحت تاثیر حرارت ذوب میشوند. وقتی مخلوط همگن کاملا ذوب گردید ان را سرد میکنند و به صورت چیپس های کوچک در می آورند.مرحله بعدی تولید شیلنگ  اکستروژن می باشد که طی ان مواد به یک لوله تبدیل می شوند. و این قالب لوله ای بسته به مشخصات شیلنگ اعم از قطر ،ضخامت و … به صورت های مختلف است. در مرحله اخر توسط دستگاه حمل و نقل از قالب بیرون کشیده می شود و پس از خنک شدن مورد استفاده قار میگیرد.

مزایای استفاده از شیلنگ پی وی سی

این محصول هم مانند سایر محصولات ساخته شد مزایا و معایب خودش را دارد که ما قصد داریم به طور متخصر طوری که برای شما خسته کننده نباشد به آن بپردازیم .نکته قابل توجه این است که در این نوع شیلنگ با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در تمام صنایع ،دامنه کاربرد ان نیز وسیع تر گشته است و جایگاه ویژه ای در صنعت پیدا کرده است.

داشتن وزن سبک

این نوع شیلنگ ها به خاطر داشتن بافت شیمیایی خاص دارای وزن کمتری هستند .علت سبک بودن وزن آن به خاطر تراکم مولکولی آن می باشد. بنابراین هرچه تعدادمولکول ها در ساختار بیشتر باشد به همان نسبت وزن نیز افزایش پیدا می کند.

مقاوم بودن شیلنگ های پلی وینیل کلراید در برابر حرارت ،فشار و مواد شیمیایی

شیلنگ های pvc نسبتا دارای مقاومت بهتری در مقابل حرارت و فشار هستند .این نوع شیلنگ های در دمای بالا تا 60 درجه سلسیوس و در دمای پایین تا منفی 10 درجه سلسیوس مورد استفاده قرار میگیرند و در واقع این محدوده دما باعث استفاده ان در صنایع مختلفی مثل خودرو سازی ،گرمایشی و سیستم سرمایشی می باشد.این نوع شیلنگ های بسته به نوع ضخامتی که دارند مقاونت فشاری نیز در ان ها متافوت است و اصولا در برابر فشار بالا مقاوم هستند.

همچنین در برابر مواد شیمیای مثل اسیدها و حلال ها و قلیاها مقاوم بوده و این امر سبب شده که با خیالی راحت در صنایعی مانند پترو شیمی ،کشاورزی و … مورد استفاده قرار بگیرد.

انعطاف پذیر بودن و نگهداری آسان

یکی دیگر از ویژگی های خوب که  باعث استفاده بیشتر از این نوع شیلنگ در صنعت های مختلف شده انعطاف پذیر بودن ان است که این امر سبب شده که در انواع زاویه ها وارد شود زیرا به راحتی خم میشود و شکل پذیر است و لازم به ذکر است که نگهداری و نصب آن نیز بسیار ساده است .و در نتیجه شما برای نصب کردن ان به تجهیزات خاصی نیاز ندارید.

مزایای استفاده از شیلنگ پی وی سی

مزایای استفاده از شیلنگ پی وی سی

انواع شیلنگ های پی وی سی

شیلنگ ها در انواع و اندازه های متفاوت ساخته میشوند که هر کدام کاربردهای خاص خودش را دارد و در مصارف خانگی ،صنعتی ،کشاورزی و خوراکی و … مورد استفاده قرار میگیرند. در مصارف خانگی میتوان به شیلنگ های آب اشاره کرد که برای انتقال آب در خانه ها و ساختمان ها  از ان استفاده میشود .

از شیلنگ های pvc در صنعت برای ارتباط بین دستگاها و ماشین آلات استفاده می کنند که به علت ویژگی هایی که در بالا به ان اشاره کردیم مثل مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی ،حرارت و فشار بیشتر مورد استقبال قرارگرفته است.

شیلنگ های pvc مورد استفاده برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغ ها و مزارع  به خاطر اینکه در محیط باز مورد استفاده قرار میگیرند نسبت به اشعه خورشید و شرایط آب و هوایی دارای مقاونت هستند.

شیلنگ های pvc   در صنعت خوراکی  دارای استاندارد هستند که برای صنایع غذایی یا در دام پروری و کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

خرید شیلنگ pvc با قیمت مناسب

این محصولات با اینکه از  خواص و ویژگی های متعددی برخوردارند اما از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشند.شاید شما هم مثل ما کنجکاو شده اید که علت پایین بودن قیمت ان چیست ؟ چند دلیل وجود دارد که یکی از ان صنعتی بودن و فراوان بودن ماده اولیه پی وی سی است که به مقدار زیاد توسط پتروشیمی تولید میشود و فاکتور دیگر داشتن ترکیب ساده در ساخت شیلنگ های pvc است.

شما مصرف کننده عزیز با کمی تحقیق و پرس و جو از تولید کننده های معتبر می توانید با قیمت مطلوب محصول مورد نیاز خود را با توجه به کاربرد ان تهیه کنید.

سخن پایانی

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با مزایای استفاده از شیلنگ pvc اشنا کنیم.همانطور که متوجه هم شدید این محصول یک ابزار کارآمد در انتقال مایعات و سیالات در صنایع به حساب می آید و به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *