پی وی سی pvc و مزایای آن

پی وی سی pvc و مزایای آن

پی وی سی pvc و مزایای آن


امروز در این مقاله اموزشی سعی داریم شما را با خارق العاده ترین ماده که  ویژگی های خارق العاده خودش را دارد،پی وی سی  pvc آشنا کنیم.این ماده خارق العاده یکی از پرکاربردترین ترکیبات شیمیایی هست که با گذشت زمان و پیشرفت علم نه تنها کهنه نمیشود بلکه روز به روز کاربردهای ان یشتر  نیز میشود و در صنایع مختلف استفاده میشود.با ما همراه باشید تا بیشتر درباره خواص و کاربردهای ان اشنا بشویم.

پی وی سی pvc چیست ؟

پلی‌وینیل کلراید یا همان pvc  که واحد اصلی تشکیل‌دهندۀ پی وی سی کلراید وینیل است.امروزه یکی از مهمترین و پرکاربردترین پلاستیک در صنعت به حساب می اید.این ماده از جمله پلیمر های ترموپلاستیک است که به صورت سخت و دارای انعطاف پذیری می باشد.یکی از دلایلی که باعث میشود این ماده پرکاربرد باشد قیمت مناسب و استفاده اسان ان در صنایع می باشد.

 

پی وی سی چگونه تولید میشود ؟

مونومر وینیل کلراید از ترکیب اتیلن و کلر و شکسته شدن آن طی فرایند کراکینگ تولید می‌شود در فرایند تولید این ماده خارق العاده یعنی (pvc) واحدهای مولکولی ساده مونومر وینیل کلراید طی فرایند پلیمریزاسیون پیوند داده میشوند در نتیجه طی این فرایند زنجیره‌هایی مولکولی با نام پلیمر ایجاد میشود.این ماده به راحتی با اضافه کردن افزودنی ها و نرم کننده ها ساختارهایی با ویژگی های مختلف تولید می کند.pvc را  از چند روش  مخلف مثل  روش‌های اکستروژنی،غوطه‌ وری،پوشش‌ دهی دورانی تولید کرد.

روش پلیمریزاسیون سوسپانسیونی و پلیمریزاسیون امولسیونی جز عمده ترین روش های تولید در جهان شناخته میشوند در پلیمریزاسیون سوسپانسیونی دانه‌های پی وی سی  گرانول هایی  با اندازه 50 تا 250 میکرومتر می‌باشند.در پلیمریزاسیون امولسیونی دانه‌های PVC به صورت پودر هستند.

 

پی وی سی چه کاربرد هایی دارد ؟

تا اینجا  با این ماده شگفت انگیز و مراحل ساخت آن اشنا شدید حال میخواهیم به صورت مختصر به کاربرد های این ماده بپردازیم.همانطور که در بالا به ان اشاره کردیم به خاطر قیمت مناسب و استفاده اسان بسیار کاربردی میباشد. در صنعت ساختمان سازی نیز یک ماده پرکاربرد محسوب میشود  و توانسته جایگزین مناسبی برای مواد سنتی از جمله چوب، سیمان  شود. این ماده در تولید انواع شیلنگ ها ،روکش سیم و کابل‌ های الکتریکی،لوله‌ کشی آب و فاضلاب،ساخت لوله، کانال و لوازم قابل نصب،علامت مغناطیسی کارت‌ های هوشمند و …… استفاده می شود.

مهمترین خواص  و ویژگی های پی وی سی چیست ؟

در واقع  یک سری ویژگی هایی که به ان اشاره میکنیم ، باعث  ان شده است که این  ماده بسیار کاربردی باشد و در صنایع مخلتف مورد استفاده بگیرد  و روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد..اگر شما هم مثل ما هیجان زده شده اید با ما همراه باشید تا شما را با این ویژگی ها و خصوصیات آشنا کنیم.

داشتن استحکام بالا

این ماده در برابر ضربه و اسیب های فیزیکی و شکستن بسیار مقاوم و مستحکم می باشد . و این ویژگی بسار مهم باعث شده که  این  ماده در زمینه محافظت از اشیاء و حتی انسان ،ماده ای پرکاربرد باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این ماده مقاوم بودن  برابر شرایط آب و هوایی نامناسب مثل رطوبت ،تغییرات دما ،حرارت و .. می باشد. همچنین  در برابر مواد شیمیایی، روغن ها و  اسیدهای ضعیف بسیار مقاوم می باشد که این ویژگی باعث شده تا در زمینه های مختلف در صنعت کاربرد داشته باشد.

قابلیت تغییر ویژگی ها ،  فرایند پذیری و سفارش سازی

یکی دیگر از ویژگی های این محصول  قابلیت ترکیب شدن با افزودنی ها  و یا مواد دیگر است.در نتیجه ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن نیز قابل تنظیم می باشد.مواد pvc انعطاف‌پذیر هستند و می توانند طی فرایند هایی به محصولات مختلف تبدیل بشوند.این  دو عامل گفته شده باعث شده که محصولاتی متناسب با نیاز مشتری تولید شود.

پی وی سی pvc و مزایای آن

قیمت مناسب پی وی سی pvc

قیمت یکی از فاکتور های مهم محسوب میشود و نباید نادیده گرفته شود مواد pvc  یا پلی‌وینیل کلراید در مقایسه با بسیاری از مواد پلاستیکی  مقرون به صرفه و اقتصادی تر می باشد و باعث تمایل بیشتر در استفاده از ان در صنعت شده است.

عایق الکتریکی و قابلیت بازیافت پی وی سی

پلی‌وینیل کلرایدیا (pvc) در برابر جریان برق نارسانا بوده و جریان را از خودش عبور نمیدهد بنابراین در کابل ها مورد استفاده قرار میگیرد . این ماده با ارزش قابلیت بازیافت را دارد و در چرخه بازیافت باعث کم شدن زباله های پلاستیکی شده و به حفاظت از محیط زیست کمک میکند.

مهمترین مزایای استفاده از پی وی سی pvc  چیست ؟

پلی‌وینیل کلراید  یا (pvc) به عنوان پلاستیکی چندمنظوره مزایای مهمی دارد و در واقع  این مزایای فروان باعث شده ، کهpvc به ماده پرکاربردی تبدیل شود  تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. ما در اینجا به مهمترین مزایا ان می پردازیم.

این ماده دارای قابلیت انعطاف پذیر و تغییر شکل میباشد .ارزان قیمت بوده و در کنار قیمت پایین و مناسب بسیار با دوام بوده و ماندگاری بالایی دارد. در برابر آفات ، آلودگی‌ها و خوردگی مقاوم بوده بسیار کم مصرف و pvc را  می توان محصولی با تولید پایدار در نظر گرفت.

یکی دیگر از مزایای این ماده این است که بسیار پر کاربرد بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد .و به خاطر ساختار خاص ان بسیار انعطاف پذیر بوده و قابلیت تغییر شکل را دارد

معایب استفاده از پی وی سی pvc

این ماده اگر به‌ طور صحیح مصرف شود، بی‌ ضرر هست اما ممکن است در  اثر نشت برخی از افزودنی‌ ها  میتواند  به سلامتی انسان آسیب وارد کند. یکی دیگر از معایب ان این است که این ماده در اثر سوختن یا دفن شدن، می‌توانند مضر باشند

چه عواملی  بر قیمت پی وی سی اثر می گذارد؟

همانطور که در بالا هم به ان اشاره داشتیم قیمت مناسب pvc یکی از دلایل پرکاربرد بودن این ماده می باشد با این حال یک سری عوامل باعث کاهش یا افزایش قیمت ان میشود که یکی نوع محصول و دیگری داشتن ویژگی های شیمیایی و فیزیکی است.برای دانستن قیمت مناسب میتوانید از طریق تحقیق یا  برقراری تماس با تامین کنندگان ،  ازقیمت واقعی ان اطلاع پیدا کنید.

کلام اخر

ما سعی کردیم شما را با این ماده منحصر به فرد آشنا کنیم و همانطور که متوجه شدید pvc  در تمام زمینه های صنعت محصولی پرکاربرد به حساب می اید و دارای مزایای بسیار می باشد.با گذشت زمان و گشترش تکنولوژی نه تنها از کاربردش کاسته نشد ،بلکه روز به روز در صنایع جدید مورد استفاده قرار گرفت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *