اثر پی وی سی بر سلامتی

اثر پی وی سی بر سلامتی

اثر پی وی سی بر سلامتی


اثر پی وی سی بر سلامتی ممکن است بسیار مخرب باشد . هنگام فرآیند کردن و شکل دهی رزین پی وی سی ، بدلیل تولید گاز های خطرناکی نظیر HCL باید از ماسک استفاده کرد . در ضمن در مکان هایی که گرد و غبار پی وی سی در محیط وجود دارد باید از ماسک های غبار گیر وعینک استفاده شود . زیرا ممکن است با تماس گرد و غبار پی وی سی با چشم ، چشم تحریک شده و احساس سوزش ایجاد شود . ذر اینصورت باید به سرعت چشم را با آب شستشو داد و به پزشک مراجعه کرد .

در این قسمت خلاصه ای از نکات ایمنی در رابطه با پی وی سی کلرینه بیان شده است . طریقه ی حمل و نقل و انبار داری پی وی سی کلرینه مشابه پی وی سی میباشد . البته وجود کلر اضافی در پی وی سی کلرینه ، سبب بهبود خواص ضد آتش گیری این پلیمر می شود .

برسی های زیادی در رابطه با اثر HCL بر روی سلامتی انجام گرفته است . در یک آزمایش مشخص شد که مدت 5 دقیقه تماس با ppm  30000 از HCL و 15 دقیقه تماس با ppm 5000 از HCL ، هیچ گونه اثر نامطلوبی بر روی سلامتی میمون ها  ندارد . از این رو سمیت گاز های حاصل از سوختن پی وی سی و پی وی سی کلرینه شبیه سوختن سایر مواد معمولی نظیر چوب در نظر گرفته می شود . زیرا گاز های CO2 و CO از سوختن سایر مواد تولید می شوند و تنها بخارات HCL ماده اضافی تشکیل شده از سوختن این پلیمر ها میباشد که خطر چندانی بر روی سلامتی ندارد .

 

پایان عمر

اصطلاح پایان عمر در واقع پاسخی برای پرسش “بعد از به پایان رسیدن کاربری ، چه اتفاقی برای کالا ها می افتد ؟” می باشد . از معمول ترین اتفاقاتی که برای کالا ها بعد از کاربری می افتد ، می توان به بازیافت و استفاده مجدد ، سوزاندن و دفن کردن اشاره نمود . ممکن است که در نگاه اول این موضوعات به نظر ساده برسند ، اما با در نظر گرفتن محدودیت های جغرافیایی و اقتصادی می توان فهمید که یافتن راهی عملی برای رهایی از کالا های پلاستیکی غیر قابل استفاده ، کار بسیار مشکلی است . سیستم بازیافت مواد سنتی نظیر شیشه ، فلزات و کاغذ که شامل جمع آوری دسته بندی و فرآیند کردن مجدد می باشد کاملا شناخته شده و جا افتاده است .

با کاهش میزان مصرف پلاستیک ها می توان کمک بیشتری به صرفه جویی اقتصادی و انرژی کرد . به طور مثال با کاهش ضخامت بطری های پلاستیکی ، میزان مواد پلاستیکی مورد استفاده به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد .با متداول شدن ورقه های حباب دار محافظ پلاستیکی نیز ، میزان مصرف مواد برای بسته بندی به طور چشم گیری کاهش یافته است .

استفاده مجدد نیز ، گرچه نسبت به دو روش از اقبال کمتری برخوردار است اما با توجه به دوام بسیار خوب کالا های ساخته شده از پی وی سی از نظر تکنیکی قابل انجام است .

بازیافت پلاستیک ها از جمله پی وی سی همواره مورد توجه بوده و طی سال های گذشته پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است . به طور کلی ضایعات پلاستیک ها را می توان به دو دسته ی ضایعات صنعتی که در واحد های تولیدی و صنایع پایین دست ایجاد شده و ضایعات پس از مصرف کالا تقسیم کرد . با توجه به آسانی جمع آوری ضایعات صنعتی و نیز عدم آلودگی آنها به سایر مواد غیر پلاستیکی ، معمولا بازیافت آنها اقتصادی بوده و به همین جهت حدود 99 درصد این گونه ضایعات پی وی سی بازیافت می شوند . نکته قابل توجه دیگر این است که بیشتر محصولات ساخته شده از پی وی سی جزء محصولات با دوام محسوب شده و اساسا ضایعات پی وی سی مصرفی طی سال گذشته در مقایسه با سایر پلاستیک ها از جمله پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات بسیار کم بوده است .

 

سوزاندن زباله ها

امروزه یکی از روش های از بین بردن زباله ها از جمله زباله های پلاستیکی ، سوزاندن آنها در دما های بسیار بالا می باشد . در این روش مقادیر قابل توجهی انرژی بازیافت شده و به همین جهت به آن فرآیند تبدیل زباله به انرژی آزاد کرده و معمولا به طور کامل سوخته و خاکستر بسیار کمی بر جای می گذارند .

البته در این زمینه نگرانی هایی نیز وجود دارد زیرا چنانچه شرایط کوره های زباله سوزی مناسب نباشد در اثر سوختن پی وی سی محصولات جانبی خطرناکی از قبیل هیدروکربن های آرو ماتیک و دی اکسین ها تولید می شود که اثر نامطلوبی بر سلامتی ایجاد می نماید . جهت جلوگیری از این موضوع ، امروزه کوره های زباله سوزی دارای استاندارد های سختگیرانه ای بوده و به همین جهت احتمالا تولید گاز های خطرناک مذکور بسیار کاهش یافته است .

سوزاندن پلاستیک

سوزاندن پلاستیک

 

دفن کردن زباله ها

گرچه این روش می بایست آخرین روش دفع زباله های پی وی سی و سایر پلاستیک ها باشد ، اما امروزه در اغلب کشورها ، به ویژه آمریکای شمالی جزء متداول ترین روش ها می باشد . این موضوع عمدتا به اقتصادی بودن و هزینه بسیار پایین آن بر میگردد . الیته در اروپا و ژاپن به علت کم بودن منابع خاکی قوانین سخت تری در این زمینه وجود داشته و هزینه های این روش در مناطق مذکور نسبت به آمریکای شمالی بالاتر می باشد .

مهم ترین نکته های قابل توجهی که منتقدین این روش به آن اشاره می کنند ، آلودگی منابع آبی توسط نرم کننده ها ، ترکیبات فلزات سنگین و سایر ترکیبات حاصل از تجزیه ی پی وی سی می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *